Wat vraagt mijn patiënt/cliënt?
3 dagdelen, over afstemming, non-verbale communicatie, luisteren, houdingsaspecten en de ‘vraag achter de vraag’.”Hulpverkennen komt voor hulpverlenen”
80% Van onze communicatie is non-verbaal. Als mensen ziek zijn en gaan sterven worden ze steeds gevoeliger. Gevoelig voor geluiden, voor drukte, voor spanning, voor sfeer, voor geur en nog veel meer. Daarnaast richten veel zieke mensen hun aandacht meer naar binnen. Hun sociale kring wordt klein. In een bepaald stadium van de ziekte, zal een cliënt misschien niet meer in staat zijn om verbaal goed en duidelijk te communiceren.
Als hulpverlener is het dus belangrijk om al je zintuigen goed te ontwikkelen. Om zo veel mogelijk signalen over wat iemand wel of niet prettig vindt en waar iemand behoefte aan heeft, op te pikken.
Dit is een training met veel oefeningen, rollenspellen en interactie. Door zelf te ervaren, leer je op een andere manier dan door theorie tot je te nemen.
Erg uitdagend, confronterend maar boven al leuk en verbindend.